יום שישי, 2 ביולי 2010

איך לעבור את הקיץ מבלי לפשוט את הרגל?

קייטנות, בילויים, סופי שבוע ואטקרציות הם רק חלק מהקנסות של הקיץ הנוכחי. כיצד לעבור את כל זה מבלי להתרוששש?


החופש הגדול רק החל ואנו, ההורים, יודעים שחופש משמעו הוצאות הולכות וגוברות. מתוך רצון להעסיק את הילדים, למלא את החופש בכיף ולהימנע ככל הניתן מלשמוע את המשפט "משעמם לי", אנו רצים מפעילות אחת לאחרת ולבסוף מוציאים סכומי כסף אדירים. נשאלת השאלה האם הדברים חייבים להראות כך? או במילים אחרות, איך נתן לבלות בחופשה מבלי לפשוט את הרגל?

העבירו את האחריות לשיעמום לידי הילדים

בראש ובראשונה אני ממליצה להורים להעביר את האחריות לשעמום לילדים. פעמים רבות כשאנו שומעים את המילים "משעמם לי", אנו הופכים לצוות הווי ובידור ומנסים למלא את הימים הארוכים מבוקר עד ערב ובלבד שהילד יהיה עסוק. לעניות דעתי, הדברים צריכים להיראות קצת אחרת, ילד בכל גיל יכול להעסיק את עצמו ולו לפרק זמן קצר. חשוב שאנו נספק לו הזדמנויות לעשות כן, נציע לו פעילויות שהוא יכול לבצע בעצמו ונפרגן לכל פעילות עצמאית. כאשר אנו מרגילים את הילדיםשלנו שאנחנו אחראים להעסיק אותם, נוצר מצב שהם לא יודעים מה לעשות עם עצמם בזמן הפנוי, לכן אני ממליצה להעביר את האחריות לילדים. כתגובה למילים משעמם לי אנו יכולים לומר: "אני סומכת עליך שתמצא מה לעשות בחצי שעה הקרובה כי מאוחר יותר אנו נוסעים לסבא וסבתא", "בחדר יש משחקים יפים על המדף אני בטוחה שתהנה להרכיב את אחד הפאזלים או שאולי תצפה בסרט החדש שאבא קנה לך?"
 

לא חייבים להקיף את העולם

170
 איספו צדפים או העיפו עפיפון  
 צילום : אימג' בנק / Getty Images 
  
החופש הוא ארוך ואנו רוצים במהלכו לבלות עם הילדים, אך אין הדבר מחייב שכל בילוי יהפוך להוצאה כספית גדולה, ולכן כשלב ראשון עלינו לתכנן מהו התקציב העומד לרשותנו, מהם הבילויים החביבים עלינו וכיצד ניתן לפרוס אותם לאורך החופש כולו.

אני ממליצה לשלב בכל שבוע פעילות אטרקטיבית אחת או יותר (בהתאם ליכולותינו הכלכליות) מחוץ לבית. ילדים גדולים בגיל בית הספר היסודי והתיכון מומלץ לשתף בהחלטות ולהסביר להם מהן האפשרויות העומדות לפנינו, כמו גם לתת להם הזדמנות לחוות את דעתם על כך. "האם אתה מעדיף שנלך לסרט מחר או שנסע לגן החיות בשבת? מאיזה פעילות לדעתך נהנה יותר כולנו?".

שתפו והתייעצו עם הילדים

אני רואה בכל המצב הזדמנות ללמד את ילדנו להפעיל שיקול דעת, לדעת לבחור ולהתמודד עם כל תהליך קבלת ההחלטות. אנו בהחלט יכולים לנצל את המצב המיוחד לשוחח עם הילדים, להכיר אותם טוב יותר ולשתף אותם יותר בהחלטות שאנו מתלבטים לגביהן. כשאנו משתפים את הילדים חשוב לעשות זאת במידה ובהתאם לגילם ומידת הבנתם, אין הכוונה להעמיס עליהם את כל הנטל שאנו סוחבים, אלא לשתף אותם במידה מתאימה.
 

פיקניק על הדשא במקום ארוחה במזנון

כשאנו חושבים על בילוי עם הילדים אנו מפנטזים על פעילות מהנה שלרוב כרוכה בממון רב, ואילו במציאות ניתן בהחלט למצוא פעילויות מהנות שלא יכבידו על הכיס, או שניתן להוזיל משמעותית את מחיר הבילוי אם למשל נביא אוכל מהבית במקום לרכוש אותו באולם הקולנוע, במזנון הבריכה או בקניון. פיקניק בגן השעשועים לארוחת הערב ייחשב על ידי ילדנו כפעילות מהנה במיוחד כמו גם בילוי בים או צפייה במופיעים חינמיים בקניון.

אם אנו נתלהב נסחף אחרינו בקלות את ילדנו, כמו במקרה של עומרי בין ה-11 שהתאכזב לשמוע שבמקום מנוי לבריכה בקיץ אמו מתכוונת לבלות אתו בים. למרות תגובתו הקרירה אמו עדיין המשיכה להתלהב מהעניין, להציג את הבילוי באופן חיובי והחוויה בסופו של דבר הייתה חיובית. יש משמעות רבה לדרך שבה הדברים מוצגים על ידנו, אם אנו נראה את חצי הכוס המלאה כך הדברים ייראו גם על ידי ילדנו. הבילוי בים יראה אחרת לגמרי אם ההורים יציגו אותו כברירת מחדל מפני שאין לנו תקציב למינוי לבריכה או שהוא יוצג ככיף והנאה על יתרונותיו המיוחדים.
 

צרו "חילופי משלחות"

170
 העדיפו פיקניק על פני ארוחה קנויה  
 צילום : אימג' בנק / Getty Images 
  
דרך נוספת שיכולה להיות מהנה היא לשלוח את ילדנו להתארח אצל חברים או קרובי משפחה ואנו בתורנו נארח את החברים אצלנו. בדרך זו האווירה משתנה והילדים מוצאים את עצמם משחקים זה עם זה בהנאה גדולה ונזקקים להרבה פחות גירויים חיצוניים.

מניסיוני, האופן בו החופש יראה תלוי הרבה מאוד בהכנה מתאימה, נכונות שלנו לקבל את התקופה, וההבנה כי לא מצופה מאתנו למלא כל דקה ביום בפעילות אטרקטיבית מרגשת. אם נחשוב על הכל כחוויה, נראה בכך הזדמנות להתקרב לילדנו, להכיר אותם טוב יותר ולבלות איתם, נוכל בהחלט לגלות כי החופש הגדול יכול להראות אחרת.

לסיום ברצוני להעיר הערה אחרונה שהחופש הוא בהחלט הזמן המתאים לכופף קצת את החוקים. להתפשר על שעת השינה, לתת לילדים לאכול קצת יותר ממתקים ולשחרר קצת את הגבולות בדומה לאיך שאנו היינו נוהגים לו היינו בחופש.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה