מהאייפון של אפל, דרך חנות הספרים המקוונת של אמזון ועד ליוטיוב שמצליחה למשוך הרבה יותר צופים מכל תוכנית טלוויזיה מוצלחת. 9 שירותים ומוצרים ששינו את ההתנהלות של תעשייה שלמה
צריך להשקיע הרבה מאמץ על מנת להצליח לשנות התנהלות של תעשייה שלמה. עבור כל חברה שמצליחה יש עשרות שנכשלות – ורבות אחרות שמנסות להעתיק את ההצלחה, אך אינן מוצלחות כמו המודל החדש.
חברה המפריעה להתנהלות של התעשייה, אינה בהכרח הראשונה שיוצאת עם הרעיון המדובר. אלא פשוט מיישמת אותו טוב יותר מהמתחרים. אם כך, אילו מוצרים וחברות שינו את האופן שבו העולם עושה עסקים?
בעוד שהבלקברי שינה באופן מהותי את האופן שבו אנשי עסקים מתקשרים אחד עם השני, נגישותו של האייפון לשוק ההמונים הופכת אותו למשמעותי יותר. האייפון הוא יותר מעוד מכשיר טלפון ומיילים. הוא למעשה המחשב הנייד המוחלט הראשון. במקביל, חנות האפליקציות (App Store), גרמה לרעידת אדמה בעולם משחקי המחשב, בעוד שתעשיית מכשירי ה-GPS מקרטעת.
|
אייפון. שיחות טלפון הן רק מוצר נילווה | צילום: בלומברג |
התחילה כחנות ספרים מקוונת בלבד, אך צמחה והתגלתה כאיום לסקטור הקמעונות כולו. מכיוון שאינה צריכה לדאוג יותר לדמי שכירות, החברה יכולה להציע מחירים נמוכים יותר ולשמור על רווחיות גבוהה. אפילו מלכת הקמעונות וול מארט חשה בלחץ, והשיקה בתגובה שורה של מלחמות מחירים (בייחוד בעונות החגים), וחידדה את התחרותיות שלה במרחב האינטרנט.
|
אמזון. ככה קונים במאה ה-21 | צילום: בלומברג |
בעוד שמיקרוסופט וסוני הלכו בנתיב המסורתי בדור הנוכחי של קונסולות משחקים, נינטנדו הימרה על כל הקופה, התעלמה מהאספקט הגרפי והתמקדה בהפיכת המשחקים לקלים לתפעול, בזכות שימוש במכשיר העוקב אחר התנועות. ההימור השתלם. קונסולת Wii, היא לא רק מובילה במכירות, הפופולאריות העצומה שלה אילצה את המתחרות לכלול תנועות במכשירים המסורתיים שלהן.
|
קונסולת המשחקים Wii. התמקדה במשחקים מבוססי תנועה | צילום: בלומברג |
המחשבה ששירות הדואר האמריקאי ייאלץ לשקול קיצוצים בנתיבים וסגירת סניפים הייתה בלתי מתקבלת על הדעת לפני 35 שנים. אף שלחברות השילוח כמו UPS ופדרל אקספרס בהחלט הייתה השפעה, עיקר האשמה מוטל על הדואר האלקטרוני.
מכתבים בכתב יד שלוקח ימים להעביר נשכחו מאחור לטובת תקשורת כמעט מיידית – בהנחה שהמייל שלכם יבלוט מעל הרי דואר הזבל.
|
אימייל. מי עוד שולח מכתבים בדואר הרגיל | צילום: shutterstock |
לפני זמן לא רב, אם רציתם לספר לחברים שלכם איזו אנקדוטה משעשעת או לאן אתם יוצאים, הייתם מרימים את השפופרת. לא עוד: כיום החיים החברתיים של אנשים מתנהלים סביב שני האתרים הללו. פייסבוק הפך להיות הדרך העיקרית ליצור קשרים עם חברים מהעבר, ולשמור על קשר עם אחרים, בעוד שבאמצעות טוויטר מעדכנים היכן נמצאים ומה עושים.
|
פייסבוק. כמה חברים יש לך? | |
זה החל כעוד מנוע חיפוש, אך במהרה גוגל הפך לפועל נפוץ לכל סוג של חיפוש מידע באינטרנט. הוא גם החל להפריע במהירות לתחומים אחרים גם כן, כולל דואר אלקטרוני (הציע כמות אחסון חסרת תקדים), תוכנה (התחרו בזיכיון האופיס של מיקרוסופט), חדשות (הצעת גישה קלה לכתבות בחינם) ופרסום (בזכות תכנית AdWord המשתלמת).
|
אין לי מושג, אני אבדוק בגוגל | צילום: בלומברג |
הרשת הצליחה למשוך צופים רבים מהטלוויזיה המסורתית, אך אף אתר לא היה יעיל יותר בכך מאשר יוטיוב. הצופה הממוצע – והיו 11 מיליון צופים בפברואר - העבירו בין 15-20 דקות ביום בצפייה באתר – והכמות צפויה לעלות, באמצעות הוספה של עד 20 ערוצים חדשים שיכילו תוכן שהופק באופן מקצועי.
|
ראית ביוטיוב את התינוקות המדברים? | צילום: בלומברג |
ב-1997 הושק השירות של נטפליקס שהציעה לאמריקאים לחסוך את היציאה מהבית לחנות בלוקבאסטר הקרובה ולשכור סרטי וידיאו דרך אתר האינטרנט ולקבל את הסרט בדואר. רשת בלוקבאסטר הענקית התעלמה מהשירות החדש מתוך הנחה שאנשים יעדיפו תמיד את המגע האנושי כשהם שוכרים סרטים. כיום, התכווצה בלוקבאסטר מ-4,000 סניפים בארצות הברית ל-500 בלבד, בעוד שנטפליקס גורפת רווחי ענק. מאז שינתה נטפליקס פעם נוספת את המודל שלה ועברה למודל סטרימינג – במקום לחכות לדיסק של הסרט שיגיע בדואר מקבל הלקוח את הסרט בשידור מיידי דרך המחשב הביתי. נטפליקס פורחת, צוברת כוח אדיר בשוק הבידור הביתי ומדירה שינה מאולפני הסרטים בהוליווד.
בעבר מרבית ההכנסות של העיתונים נבעו מלוח המודעות – שוק שהתייבש בזכות שירות האינטרנט הזה שמאפשר לחברות ולאנשים למכור את השטויות שלהם ולפרסם מודעות דרושים בחינם.
האתר הפך גם לכלי מרכזי עבור מתווכי נדל"ן. המדיה המודפסת המסורתית עומדת בפני אינספור אתגרים כיום, אך המצאתו של קרייג ניומארק היא זו ששינתה את התעשייה במידה הרבה ביותר.
כל החומר נלקח מהאתר כלכליסט.
|
קרייגסליסט. ניצחו את הלוחות של העיתונים היומיים |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה