יום שני, 10 במאי 2010

ביקורת- Super Street Fighter IV

לא, קאפקום לא מנסה למכור לכם את אותו המשחק פעמיים. כמות השיפורים והחידושים בגרסת ה"סופר" של Street Fighter IV בהחלט מצדיקה קנייה
כיום אנו רגילים שכל מנות הגיימינג שלנו מרוכזות בחדרנו ומחולקות לדיסקים, אך ז'אנר משחקי המכות נוצר בראש ובראשונה עבור אולמות הארקייד ביפן, וכך זה נמשך עד היום. אילו השלכות יש לזה עלינו ועל המשחקים עצמם?



ובכן, משחק לשימוש ביתי הוא קנייה חד-פעמית. משחק ארקייד לעומת זאת, צריך לשכנע את השחקן כל פעם מחדש לשלשל את המטבע הבא. ברגע שהמשחק מפסיק להלהיב, הוא גם מפסיק לגרוף רווחים. זאת בדיוק הסיבה שמשחקי מכות מקבלים גרסאות רבות המפותחות על בסיס אותו המנוע. ככל שמתקדם הזמן, כך מוצאים השחקנים עוד ועוד בעיות בגרסה הקיימת, וכתגובה החברה מפתחת גרסאות משופרות, וגם מוסיפה תוכן חדש על הדרך.

באולמות הארקייד השיטה הזו עובדת מצוין, אך היא לא עברה כיאות למגרש הביתי. בפועל, כל שנה או שנתיים הייתה יוצאת גרסה חדשה במחיר מלא. לשחקני ההארד-קור היה שווה לשלם את המחיר שכן הגרסה פותחה במיוחד עבור צרכיהם. לעומת זאת, שחקנים חובבים שקנו את הכותר הקודם הרגישו מרומים, שכן דורשים מהם מחיר מלא עבור רשימת שינויים "בלתי נראים" עבורם, ומקסימום דמות חדשה או שתיים.

יש תמורה לאגרה

חברת קאפקום נדרשה להתמודד עם נושא בעייתי זה, כחלק מהקמפיין הנוכחי שלה להתאמת משחקי המכות התחרותיים לקהל המיין-סטרים המערבי. Street Fighter IV נחל הצלחה גדולה, אך מה ניתן לעשות בכדי שהגרסה המשופרת תצליח גם היא?

הפיתרון שלהם היה לגרום ל-Super Street Fighter IV להראות כמה שיותר טוב על הנייר, ובזה הם הצליחו. הקונה מקבל עבור מחיר מוזל של 40דולרים בלבד (בארה"ב) משחק מאוזן יותר מקודמו, עם מהלכים חדשים לכל דמות ועוד עשרה לוחמים חדשים נוספים.

הקאצ' הוא שקאפקום החליטה לא לקחת סיכונים ולהתעסק עם המנוע של המשחק, ולכן כל הבעיות שיצר, כולל הבאגים, נותרו ללא שינוי בגרסת ה-Super. את הבעיות הם ניסו לתקן ברמה השטחית, ע"י שינוי הערכים של מהלכי הדמויות. זה כמו אקמול- מפחית את הכאב, אך לא מטפל במחלה עצמה. מי שהייתה לו בעיה עקרונית עם המשחקיות של SFIV המקורי, שלא יצפה ממנה להעלם בכותר זה.

למרות זאת, המשחק עדיין מסתמן כמוצלח יותר מקודמו בכל הנוגע לקרבות עצמם. כעת יש לדמות בחירה בין שני מהלכי Ultra שונים, כאשר כל אחד מכתיב דינאמיקת קרב משלו. למצב הארקייד נוספו הבונוסים הקלאסיים של הריסת המכונית וריסוק החביות מ-Street Fighter 2, אך מספיק ניסיון אחד בכדי למצות את העניין בהם.

מצב ה"אתגר" או בשמו הלא רשמי מצב "שבירת האצבעות", חוזר בשנית ושוב ידרוש מכם לבצע קומבואים קשים בטירוף ולא שימושיים בעליל. המשחק הקודם דרש פתיחה טרחנית של דמויות ושל צבעי תלבושות. לשמחתנו, הפעם כל הדמויות פתוחות מהרגע הראשון, ושאר הדברים נפתחים עם הזמן כאשר מבצעים עוד ועוד קרבות.



שחק וצפה, בעיקר צפה
Super Street Fighter IV מציג מצבי אונליין חדשים: חדרים של עד 8 אנשים, קרב צוותים, ערוץ ריפליי ומצב טורניר שיגיע בטלאי רק ביוני. מצבי המשחק האלו מנסים לדמות מפגש באולם ארקייד להפוך את החוויה ליותר קבוצתית ולתפוס את המהות של משחקי המכות. לצערי באותה נשימה הם יצרו בעיה חדשה - עתה, קשה למצוא מערכות של 1 על 1 להשתתף בהן.



ברירת המחדל בפתיחה של חדר נמצאת על הערך של 8 שחקנים, ולכן רוב החדרים שתמצאו ברשת יהיו מאוכלסים היטב, ותצטרכו לחכות לתורכם זמן רב תוך כדי שאתם צופים באנשים אנונימיים משחקים, וזה דבר שיימאס עליכם די מהר.

ערוץ הריפליי מאכסן אוטומטית את הקרבות האחרונים שלכם, ומאפשר לכם לשמור אותם על הקונסולה, ואפילו להזמין אנשים נוספים לצפות בהם ביחד. זה נחמד מאוד, אך כיוון שלא ניתן לשמור קרבות offline ולא ניתן לחפש בחופשיות קרבות של שחקנים ודמויות ספציפיות, ערוץ הריפליי לא גרם לי לזנוח את השילוב המנצח של מכשיר לכידת מסך זול והאתר YouTube.

בסך הכל, כמשחק מרובה-משתתפים מלוטש וסולידי עם תג מחיר מוזל (יחסית למחירו של כותר רגיל),Super Street Fighter IV הוא כותר שבאמת נותן את התמורה למחיר. לדעתי, גם עבור מי שרכש את קודמו. אני מקווה שגם בתחום זה הוא ישמש כמוביל מגמה למשחקי הז'אנר האחרים.

בעד
כל מה שאהבתם במשחק הקודם, והרבה מעבר
אפשרות ריפליי משופרת
תג מחיר זול במיוחד

נגד
המנוע נשאר ללא שינוי על כל בעיותיו
במצב האון-ליין תבלו זמן רב יותר בצפייה מאשר במשחק
חלק מקוני הכותר המקורי לא ירגישו הצדקה לרכוש גם את הגרסה הזו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה